dimarts, 10 de juliol de 2012

Luchon - Bayonne 2012 realitzada!!

Aquest passat dissabte 30 de Juny, amb en Manel, en Jordi i l'Albert, vam participar a la mítica Brevet Luchon - Bayonne, (http://www.cyclotourismeavironbayonnais.fr/) de 320 km!! si si,, 320!! i al final amb 5675m de desnivell positiu!
El recorregut es el mateix que van fer en una etapa del Tour de France de l'any 1910, primera vegada que es realitzava una etapa de muntanya i la primera vegada que es va pujar al Tourmalet, coronat per Octave Lapize. (la estàtua del ciclista del Tourmalet es la d'ell).

Tot va començar fa molts mesos enrere quan en Manel em va dir que el 2012 tocava fer la Luchon-Bayonne,,,, però que es aixo?? vaig informar-me i vaig pensar,,,,quina bestiesa!!! però de seguida es va apuntar l'Albert i en Jordi,,,, ufff que aixo tira endavant!!! jo pensava,,, que faig??? anaven passant els dies i al final vaig pensar,,,, que collons m'apunto!! ho fan cada dos anys i aquest any toca,,,,,surti el que surti!! ahh i es podia fer amb un o dos dies,,,,, i nosaltres com no,,,,, amb un!!! jaja
Divendres dia 29 de Juny pel matí marxàvem el quatre i en Pere, pare d'en Jordi i fitxatge d'última hora, que ens faria d'assistència amb la furgoneta durant tota la ruta, ja que la opció que ens donava la organització era anar amb cotxe fins a Bayonne, tornar amb bus fins a Luchon el mateix divendres i el dissabte fer la ruta sense assistència i amb el menjar a l'esquena!, no era plan per fer 320km, per tant, gràcies Pere per el gran favor que ens vas fer!!
Durant els dies anteriors, molts pensaments i converses sobre la marxa, si em de beure i menjar molt, que no em d'apretar,,,,, i sobretot els kms que teníem que fer,,,, que la veritat fins que no hi vaig ser pel troç us puc dir que no era conscient on em posava.
Un cop a Luchon, vam recollir el dorsal, llibret de ruta, el maillot i cap a l'Hotel, on ens van donar un bon sopar i aviat cap a l'habitació a dormir, ja que l'esmorzar el donaven a les 05:30 hores!
A les 05:00 hores del matí del dissabte, diana!!! bé,,, jo ja feia estona que voltava pel llit, i en Jordi encara mes!! aquell neguit!!!, ens vam guarnir i cap al menjador, on no va faltar de res!! mira que patíem per l'esmorzar ja que es molt important davant un dia com el que ens esperava, pero ens van donar fins i tot xurros!!!
Moments abans d'iniciar la Luchon - Bayonne!
Vam inflar les rodes, i un cop ho vam tenir tot preparat, cap a la sortida!, eren les 7 hores del matí i uns 750 participants entre els que ho feien amb un dia i els que ho feien amb dos, a punt per iniciar la marxa cap a Bayonne!
La nostre intenció era fer-ho amb un dia, i si podíem arribar a Bayonne abans que es fes fosc millor que millor.
Un cop es va iniciar la marxa, primer port del dia el Peyresourde (1569m),
Pujant el Peyresourde, d'esquerre a dreta en Manel, en Jordi i l'Albert
on vam pujar sense distreure'ns i avançant a molta gent en la part inicial del port fins enganxar-nos a mig port amb un gran pilot amb molts participants del C.C. de Puçol. La boira al principi del port no ens deixava gaudir gaire de les vistes que ens rodejaven, pero un cop vam anar agafant alçada, el cel es va obrir i vam poder visualitzar una gran vall verdosa i els últims quilòmetres del port amb el coll al cim de la muntanya, gaudint de les paelles i del gran port que es el Peyresourde! Ja teníem el primer port a la butxaca, les cames estaven fresques i avall amb diligència cap a Arreau per iniciar el segon port del dia, el Aspin (1489m). Aquí vam iniciar el port amb un grupet no gaire nombrós que es va anar estirant a mesura que passaven els quilòmetres i amb uns bascos que ens van dir que anàvem una mica massa ràpid per tenir que fer 320 km!! i jo pensava si mira'l,,,, i tu que??? pero em va dir que portava 13 Quebrantahuesos i que la setmana passada també la va fer! cony!! aquest no es coix!!! vam anar pujat els quatre junts, amb algun quilòmetre prop del 10% que es començava a enganxar, pero la cosa anava bé! Gran port també l'Aspin, amb una carretera estreta i també amb bones vistes amb Arreau al fons. Als últims quilòmetres, en Jordi, com ja havia fet al Peyresurde va apretar una mica mes i es va distanciar de nosaltres fins a coronar. Segon port assolit!!
Avituallament al Col d'Aspin
vam fer un riu, ens vam avituallar ràpidament i avall,,, en Manel ens va anar cantant la estona que portàvem parats al coll!!! mare meva,,,,,em sembla que no van ser ni tres minuts!! ufff ja veig que patirem amb aquestes preses!! jeje Parapent i baixada ràpida que quan em vaig adonar ja estàvem a St. Marie de Campan,,, inici del tercer port del dia!! ufff ja el tenim aquí,,,,el Tourmalet!!(2115m).  
Vam començar els primers quilòmetres i la part mes suau del port amb un grupet que deunido com tiraven, fins arribar a les primeres rampes series que es van anar distanciant,,,, nosaltres vam anar fent al nostre ritme, els quilòmetres es començaven a enganxar, amb mitges properes al 10%,,,,, ufff,, vam passar per les galeries que vulguis que no et fan distreure llegint les pintades de les columnes, i fà que els metres passessin mes bé,,,
Pujant el Tourmalet i abans d'arribar a la Mongie
alguna foto avans d'arribar a la Mongie on aqui si que marca un 10% fixe!!,,, un cop a la Mongie, cadascú va anar agafant el seu ritme i el cel es va tornar a obrir quedant la boira a sota acabant de fer la resta d'ascensió amb un bon sol! Els últims quilòmetres son espectaculars, amb paelles impressionants i amb una gran vista de la Mongie, pero també es fan durs,,
Vistes de la Mongie des de l'últim quilòmetre del Tourmalet
em vaig prendre un "xupito" de magnesi ja que vaig intuir algun avís al isquio i vaig voler prevenir, anava restant els quilòmetres i per fi,,, avituallament i cim!!! El tercer assolit!!
Vam esmorzar i ens vam hidratar, personalment vaig beure bastant, vam carregar bidons, ens vam abrigar, ens vam fer una foto i baixada llarga fins a Luz-Saint Sauveur!
Una mica de fred als primers quilòmetres de la baixada i una vessant del Tourmalet que no he fet mai pero que també ha de ser molt maca pujar-la. Un cop vam arribar a Luz-Saint Sauveur, recordava de fà dos anys quan vam fer la Transpyr que venia carretera picant avall fins a Argelès-Gazost, pero el que ens vam trobar va ser el vent en contra!! va tocar fer relleus els quatre per arribar a Gazost!, amb algun relleu mes ràpid del compte que va fer emprenyar en Manel ja que només portàvem uns cent i pico de quilòmetres i realment quedava molt!!
Un cop a Argelès-Gazost, de seguida ja teníem el quart port del dia,,, el Soulor (1450m) i l'Aubisque (1709m), ens separaven 30 km des de Gazost fins el cim de l'Aubisque!!!,,,, que llarg.....!!!
Els primers quilòmetres del Soulor van començar enganxant,,, pero de seguida van suavitzar, aixó si,, sempre picant amunt fins que falten els últims 7 km, on començaven els quilòmetres realment durs. En aquest tram "planer picant amunt", al passar per un poblet,, punxada!!!! ooohh noooo!! tant bé que estàvem anant i punxada al meu tubular del darrera!! sort que en Pere el teníem una mica mes endavant que nosaltres i desprès d'una trucada pel movil de seguida el vam tenir allà amb el líquid sellant!!
Posant el líquid al tubular
van ser uns 10 minuts parats,,, líquid dins el tubular i a rodar!! averia solucionada! Aquí de seguida van començar els quilòmetres durs amb mitges constants del 8-8'5%, on cadascú va anar pujant al seu ritme fins al cim enboirat del Soulur on hi havia un avituallament amb cansalada i tot!! No vam poder gaudir gaire de les vistes durant la pujada per culpa de la boira, pero el Soulor també es un gran port!. Els últims quilòmetres van costar a passar, ja començava a pensar amb el meu taper de pasta!! jeje,,,, al meu ritme vaig arribar per fi al cim del Soulor on em vaig hidratar i vam continuar a per l'Aubisque,,, on teníem previst dinar.
Coronant el Col du Soulor
Vam baixar uns tres quilòmetres per el Circ de Litor, una zona espectacular on observes una gran vall i on la carretera està penjada del penya segat, passant per un parell de túnels!! Sort que quan passàvem per aquest tram impressionant, es va obrir una mica el cel i ens va permetre observar la grandesa d'aquelles muntanyes!! brutal!! Ara quedaven els quatre quilòmetres de pujada entre el 7 i 7'5%. En Manel i l'Albert van iniciar la baixada des del Soulor abans que en Jordi i jo, i nosaltres vam apretar una mica desprès de la baixada per intentar-los atrapar, cosa que a mi no em va anar gaire bé, i em vaig començar a quedar d'en Jordi i vaig anar pujant al meu ritme, els últims dos quilòmetres em van costar molt i molt a passar!! van ser els meus pitjors quilòmetres de la Luchon-Bayonne!! només pensava en arribar a dalt i en menjar, la panxa em demanava teca!! eren les 14:30h i volia menjar i recuperar una mica de forces!! no em van haver d'esperar gaire, i desprès d'uns 3-4 minuts aprox. d'haver arribat ells, per fi aconseguia fer l'Aubisque!!
Coronant el Col d'Aubisque
quart port a la butxaca!!! la boira la tornàvem a tenir amb nosaltres i no podíem gaudir de les vistes, però vam treure els tapers de les neveres i a menjar!!! que bé que va entrar el dinar!! feia fred, pero amb una tovallola al cap per estar mes calentonet i a recuperar-se per la segona part de la Luchon-Bayonne!
Fins aquí portàvem 141 km i eren les 15h de la tarda quan vam tornar a pujar a sobre la bicicleta i a iniciar el decents cap a Laruns, ens quedaven 180 km, segons les gràfiques que havia vist, pràcticament tot picant avall i amb un portet al km 240! la cosa pintava bé! el mes dur ja ho havíem fet i ara tocava rodar!! pero com podreu llegir mes avall veureu que no!!! la cosa va ser ben diferent!!!
Un cop a Laruns, carretera planera i direcció a Oloron!,,, érem els quatre i dos catalans mes que es van afegir i entre tots vam començar a fer "l'Ou" (relleus continus),,, va anar molt bé ja que el vent el teníem en contra!!!,,,, anàvem ràpids i els quilòmetres van començar a passar tot i que el vent va fer que no ens adonesim de que la carretera anava picava una mica avall!!
De seguida van passar els 50 km i ens vam aturar a Oloron a treure'ns alguna peça de roba (feia estona que em sobrava el maillot llarg!!!) i a hidratar-nos una mica, quan de cop vam veure passar un gran grup de participants, que va fer que ens espaviléssim per agafar-lis la roda. Un cop ens vam posar al darrera, vam pensar que era el moment d'amagar-nos i recuperar allà amagats, pero poca estona va durar, ja que es van aturar la majoria a descansar i vam continuar nosaltres sis i un grupet que també es van afegir per darrere.
El ritme va tornar a canviar i la velocitat a pujar,,, els mes valents es van posar a tirar al davant, entre ells en Manel, en Jordi i l'Albert i ens van fer volar fins a peu del cinquè port del dia, el Osquich (500m) de 5 km. Quin ritme!!!
Al iniciar el port ens va començar a ploure i a la primera rampa en Jordi, en Manel i l'Albert de seguida van marxar de tothom, seguidament anavem pujant dos bascos i jo, que anaven parlant entre ells i només entenia de tant en tant algun joder o algun altre taco! El port, per portar 240 km a les cames, encara el vaig pujar mes bé del que m'hauria pensat, les cames m'estaven responent molt bé, pero ara amb la pluja pensava ja veurem com anirem. Durant la pujada no vam observar res del paisatge per culpa del mal temps. Un cop al cim, últim avituallament i canvi de roba que ens va anar molt bé ja que la temperatura no era molt alta i la pluja no parava de caure.
Ara si que vaig pensar que ja ho teníem mig fet, pero encara quedaven 75 km i tot podia passar. Vam fer un decents del port amb molt de compte i vam continuar els quatre i un dels dos companys que es va afegir amb nosaltres desprès de passar per Laruns, un noi de Lleida.
Vam entrar a una vall i al sortir vam entrar en un altre, passant de vall en vall per repetjons i tubugants, un al darrera de l'altre!!! pero si la gràfica deia que tot era picant avall fins a Bayonne!! ufff sort que anàvem tots junts, ja que va ser un terreny trenca cames fins els últims 10 km per arribar a Bayonne! Aquí va entrar la força mental de que allò era la part final i que ja ho teníem coll avall!!,,, vam passar els tubugants amb bastanta alegria, llàstima que ens seguia plovent i no vam poder gaudir gaire dels paisatges, era una zona molt maca del Pais Basc Francès!! Les cames ens van respondre molt bé a tots,,,, bé,,, en algun repetjó mes llarg i que picava mes amunt, jo agafava el meu ritme i em despenjava una mica dels altres, es que,,,,,,pero com anaven!! cada repetjó era un latigaso!! i no parava de ploure!!!
Pujant un dels molts repetjons del Pais Basc Francès
Finalment van arribar els últims 10 km per arribar a Bayonne, on per fi aquests si que eren planers!! Aqui en Manel va acabar de fer-nos una gran exhibició posant-se al davant i fent-nos una gran estirada fins a Bayonne, tots enfilats i a fondu que es feia tard!,,,,
Últims quilòmetres de la Luchon-Bayonne!!
últims quilòmetres pel costat del riu on ja veiem la ciutat al fons i desprès de passar per alguns carrers de Bayonne, ARRIBADA!!! quina alegria!!!! brutal la satisfacció,,,, no hi han paraules,,,,, vam entrar al pavelló, vam menjar i beure una mica i ens vam felicitar!! eren les 21:10 hores!! encara era clar!! i jo que em pensava que hauriem arribat passades les 22 h amb tota seguretat!! em anat tots molt bé!! cap rampa, cap pajara o globu important!! fantàstic i una mitja de mes de 25'5km/h!! i els últims 180 km a mitja de 30km/h!!! Al final 320 km i 5675m+!! i no 5200m+ com deia la organització!! per mí no van comptar els repetjons dels últims 75km!! Han estat unes 14h empleades i 12h 30' pedalant!!
Al pavelló de Bayonne i molt contents!!!
Felicitar i donar les gràcies a en Manel, l'Albert i en Jordi, ja que amb màquines com vosaltres va ser tot molt mes fàcil!!! ahh i a tu Pere,,,, que sense tu no hauria estat el mateix!!
                                                    Perfil de la Luchon - Bayonne 2012

6 comentaris:

Quimi ha dit...

Oh Txema! De gran vull ser com tu. Quina gran crònica!!! Et poses a dins i per algun moment t'emociones com si ho visquessis. Ets el millor! I amb molta diferència...

Txema ha dit...

Jajajaja!!! Tu si que ets gran Quimi!! va ser un gran dia que no em podia oblidar de res!! Ho vaig viure molt intensament!! Va ser brutal!!
Ja saps de que et parlo quan aconsegueixes alguna cosa que fà molt de temps que hi dones voltes...... :-)

Anònim ha dit...

gran crònica!! quina memòria que tens! lo teu és espectacular....ets el millor!! moltes felicitats a tots 4 kraks!!
Com ja us vaig dir sou un exemple de que si es vol es pot fer tot el que un es proposi...

Quique ha dit...

Felicitats Txema per la gran marxa. Això són paraules majors, si senyor. Molt bona la crónica, fas que es visqui en primera pesona. El més gran de tot això és la satisfacció personal que proporcionen aquests reptes que ens plantejem. Enhorabona.

Txema ha dit...

Jordi!!! faltaves tu!! estic segur que si hagues set un altre any, tu també hi hauries sigut!!!
Merci Quique!! La veritat es que si, aquestes coses es tenen que viure en primera persona per arribar a entendre-ho de veritat!!! Va ser genial!!! Ens veiem crack!

Diego Armenteros ha dit...

Sóc un dels dos catalans que va fer la marxa. Primer vaig coincidir amb vosaltres a l'Aspin , jo anava darrera de vosaltres a la meva marxeta i després donant relleus. Vaig arribar amb llum solar amb 13h 21' de pedaleig. Em dic Diego , sóc de Lleida i és millor experiència amb bicicleta que he tingut. Dos setmanes més tard , vaig fer l'ETAPEDUTOUR Acte 2 (Pau-Luchon) amb els mateixos porta però aml'inrevés. Salutacions des de Lleida.